Kongfu master! - Reisverslag uit Peking, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Kongfu master! - Reisverslag uit Peking, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Kongfu master!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

30 April 2006 | China, Peking

Na Xi'an ben ik verder gereisd naar Luoyang. Daar in het Hotel aangekomen ontmoette ik Kat, een engels meisje. Met haar en Paul (nl) heb ik de Longman Caves bezocht. Deze vielen helaas een beetje tegen na het zien van de vorige grotten bij Datong. En toen we dachten een gewoon park te bezoeken kwamen we per ongeluk in de dierentuin terecht. Niet echt een plaats waar ik wil zijn hier in China. We zijn dan ook zo snel mogelijk weer weggegaan, de dieren zagen er niet uit. Met Kat ben ik de volgende dag naar de Shaolin tempel gereisd. Shaolin is het Mekka voor KongFu liefhebbers! De tempel staat bekent voor alle Kongfu monikken en er zijn heel veel kongfu scholen in de buurt. Kat en ik hebben twee nachten in zo'n school geslapen en een dag Kongfu les gevolgd. Die dag hield in 's ochtends 2,5 uur en 's middags opnieuw 2,5 uur. We hebben een soort basis formatie geleerd. Het was heel gaaf om te doen, maar wel vermoeiend. En dat was maar een dag! En onze leraar was niet echt gewend om met mensen te werken die het nog nooit eerder hebben gedaan, hij werd aan het eind een beetje ongeduldig. Ik mis toch die chineze discipline. De school heeft iets van 5000 kinderen tussen 5 1en 15 jaar oud die allemaal, 6 dagen in de week, gedrild worden om Kongfu masters te worden. Er waren ook twee jongens (eng en dui) die een jaar in de school verblijven en 6 dagen in de week trainen.
De volgende dag heb ik met Kat (allebei met flinke spierpijn in de benen) de tempel zelf bezocht en hebben we een show gezien. Helaas kan ik vanaf deze computer geen foto's op het web zetten, heb een paar mooie van de show. Die houden jullie tegoed.
Nu ben ik in Qindao, een havenstad. Het is hier relatief schoon omdat het aan zee ligt en een prettige stad om langs het strand te slenteren. Helaas is het nog net iets te koud om ook echt de zee in te duiken.
De tocht hierheen was trouwens niet zo comfortabel, omdat vanaf morgen heel China de enige week vrij heeft (!) zijn alle treinen propvol. Ik moest het doen met een harde stoel ipv een zacht bed.... Maar er waren ook nog heel veel mensen in de trein die niet eens een stoel hadden, zij moesten de 14 uur staand doorbrengen. Maar iedereen is heel sociaal dus men zit gewoon met z'n vieren op de drie-persoonsbanken.
Vanavond vertrek in naar Shanghai met een slaapbus, kan dan in ieder geval liggen.

• 30 April 2006 - 11:12

Fleur:

Lieve Emma, super leuk om elke keer je berichtjes te lezen. Kan me goed voorstellen dat een Chineese dierentuin geen plek is voor jou... Ben benieuwd naar de volgende verhalen. Liefs

• 01 Mei 2006 - 12:15

Maartje:

hey lieve ems,
    wat een mooie foto's allemaal! Klink allemaal echt super! Geniet van alles en nog heel veel plezier! (wel snel terugkomen dan kunnen we weer kaasfonduen met Stien ;-)
    x maart

• 01 Mei 2006 - 17:41

Roos, Eva, Ankie En Hein:

Hoi Emma,
    Je hoort niet veel van ons maar we volgen je wel degelijk op de voet.
    Zo te lezen heb je het reuze naar je zin, leuk je verhalen te lezen en foto's te zien. Hier gaat alles goed behalve dan dat het maar geen goed weer wil worden. Naar aanleiding van je bezoek aan de dierentuin moest ik van de dames vragen of je daar ook koala beren gezien hebt. We waren onlangs namelijk in Blijdorp en tot hun grote teleurstelling waren ze er niet.
    Goede reis verder.
    Roos, Eva, Ankie en Hein