Het Baikal meer - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Het Baikal meer - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Het Baikal meer

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

18 Maart 2006 | Rusland, Irkutsk

Op de 16e ben ik 's ochtends naar mijn Hostal gegaan. Toen was er gelukkig wel iemand. Jack, de man die het hostal, of eigenlijk de homestay, runt was ook in de war. Hij was bij het station geweest om mij op te halen, maar daar was ik natuurlijk niet. Maar ja, het is allemaal goedgekomen. Jack is natuurlijk niet zijn echte naam, hij heet Kirov of iets dergelijk, maar Jack is makkelijker te onthouden voor ons westerlingen. De eerste twee dagen deelde ik het huis met een Japanner die hier twee weken was om russische te leren. Een beetje een rare kwiebus. En er woont ook een kat. Jack komt af en toe langs, maar voor het grootste deel heb ik het huis inclusief keuken en koelkast, nu voor mij alleen. Best prettig.

Een dag heb ik doorgebracht door Irkutsk te verkennen. Ben naar het regionale museum geweest en naar een van de Decemberhuizen. Het museum was heel schattig, en de suppoosten liepen voor mij uit om de lichten aan te doen. Helaas was niets in het engels vertaald. In het Decemberhuis was er gelukkig wel meer in het engels. De decemberisten zijn na een grote demonstratie in st Petersburg tegen de tsaar naar Irkutsk verbannen waar ze gevangen werden en in mijnen moesten werken. Hun vrouwen zijn vervolgens achter hen aan gereisd. Het huis verteld hun geschiedenis.
De volgende dag ben ik naar het Baikal meer gereisd. Volgend de lonely planet kan je daar allemaal leuk boottochtjes maken. Maar in maart is het hele meer bevroren! Wel prachtig om te zien. Er reden zelfs auto's overheen. Na een mooie wandeling langs het meer kwam ik bij het ecologische museum. Nou ja, museum... Er waren twee kamers met door elkaar kaarten, foto's, opgezette dieren en vissen en andere waterdieren op sterk water. In een potje met een soort garnaaltjes dreef ook een vlieg, die zat daar vast niet vanwege zijn ecologische waarde in het Baikal meer. Het leukste was nog het aquarium wat erbij zat. Daar waren ook twee zeehonden, beesten zo rond als een tonnetje.
Op de terugweg ben ik ook nog naar het museum of wooden architecture geweest. Dat is een openlucht museum met, inderdaad, allemaal houten huisjes. Er was een heel dorp nagebouwd, met een school, huizen en natuurlijk een kerk. Af en toe kwam er een vrouwtje aanlopen die een deur van slot haalde zodat ik de inrichting van binnen kon bekijken.

Morgenochtend vroeg vertrek ik met de trein naar Ulaan Baatar, daar wordt ik opgehaald en ga ik naar het project met przewalski paarden. Ik ga daar 3 weken doorbrengen. Waarschijnlijk kan ik dus over drie weken pas weer wat van mij laten horen.

tot dan!

  • 18 Maart 2006 - 13:38

    Marjolein:

    He sloerie!
    Wat cool dat je aan je tocht ben begonnen. Heel veel plezier!
    xxx

  • 20 Maart 2006 - 08:59

    Jeanne:

    Hai lieve Em, prachtig om je reis zo te kunnen volgen met foto's en al (mooie muts, moderne versie ijsbeer?) Erik van de helpdesk heeft ook al laten weten dat hij per abuis een wachtwoord op je reisverslag gezet heeft. XXX

  • 27 Maart 2006 - 10:32

    Tjeerd/Odin:

    Geweldig om mee te lezen Emma. Ik was bij 'the cave of the yellow dog' een film over Mongolië. Prachtige beelden. De film spoorde mij aan ook een vakantie te proberen naar Mongolië of Kyrgystan; natuurlijk met paarden. Ik houd je op de hoogte. Odin gaat super goed als je terug bent zul je wat beleven met hem ! Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Irkutsk

Azie reis

Rusland-Mongolië-China-Tibet-Nepal-India

Recente Reisverslagen:

23 Augustus 2006

Een borreltje

19 Augustus 2006

India

15 Augustus 2006

Meer Nepal

10 Augustus 2006

25 blije kindertjes!

03 Augustus 2006

25 lieve kindertjes
Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 73647

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: