Bijna in de hemel! - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Bijna in de hemel! - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Bijna in de hemel!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

10 Mei 2006 | China, Zhangjiajie

Helaas regende het pijpenstelen toen we wakker werden op onze eerste national forest park dag. Het was de bedoeling dat we een berg zouden beklimmen. Maar omdat het zo hard regende hebben we besloten om de kabelbaan te nemen. Gelukkig werd het al snel droog, maar het bleef bewolkt. Bovenaan zou een prachtig uitzicht moeten zijn, maar wij zagen niets anders dan mist...
Onze lieve gids bleef wel van de ene 'scenic spot' naar de andere rennen en met elke keer een teleurgestelde 'ooooh, there is nothing to see, only clouds!'. Tja, we waren immers midden in de wolken... Het had wel iets heel mysterieus door al die mist.
Omlaag hebben we lopend gedaan en al snel kwamen we onder het dikste pak wolken, de omgeving die toen in het zicht verscheen was prachtig. Het is hier precies zoals je op alle chineze schilderijen ziet: Bergen van steen die als pilaren rechtop uit de bossen komen, met bomen op de top en overal mist eromheen. Tijdens de tocht naar beneden kregen we een groep chineze toeristen achter ons aan. Ze vroegen allerlei vragen over ons aan onze gids en natuurlijk moesten we met ze op de foto.
Onderaan de berg hebben we geluncht en daarna een wandeling gemaakt langs de rivier. Daar kwamen we onze chineze vrienden opnieuw tegen, maar ze waren best grappig. Hun engels ging aleen niet verder dan 'hello, goodbye en velly nice'. Vervolgens zijn we naar de 'Yellow Dragon Cave' geweest. Dit is een inmens grote grot waar je doorheen kan lopen. Er waren overal stalagmieten en stalagtieten (of zoiets, aardrijkskunde is alweer een tijdje geleden), allemaal van verschillende grootte. Sommigen waren lang en dun, sommigen groot en rond en alles daartussen. De rood, groen, blauw en gele verlichting maakte het geheel heel SiFi-achtig.
's Avonds zijn we nog naar een show geweest. Deze show bestond uit zang en dans, maar er was ook een vuurspuwer die daarna een buikdanser werd, er was een man die met een vrouwenstem kon zingen, acrobatiek op een zwaaiende ladder en Kong Fu. De Kong Fu bestond onder andere uit mannen lopend over vuur en een man die 4000 kg op zich kreeg! Soms een beetje vreemd, maar erg vermakelijk allemaal. Daarna waren we uitgeput en gingen snel naar bed want ook de volgende ochtend zou Esther (onze gids) weer om klokslag 7 uur rondhuppelen om het ontbijt zo snel mogelijk voor ons te regelen.

De tweede ochtend stroomde het opnieuw van de regen. En deze keer regende het nog steeds toen we op weg waren. Nu gingen we naar een andere berg en deze keer gingen we met een lift (!) omhoog. Bovenaan was er eerst weer niets te zien, we zaten weer midden in de wolken. Maar gelukkig werd het ineens lichter en toen droog en toen nog lichter. Na een stukje gelopen te hebben trok het open en was het onvoorstelbare uitzicht zichtbaar. Omdat we alles nu wel vanaf boven konden bewonderen was het allemaal nog mooier. Het was alsof we bijna in de hemel beland waren! Overal bergen, bomen en mist. Ik heb wel 100 foto's gemaakt!
Ook dit keer zijn we lopend naar beneden gegaan.

Vandaag is onze laatste dag in Zhangjiajie en zijn we gaan 'floaten'. Wat dat precies in ging houden wisten Kat en ik niet, maar we hoopten dat het in de buurt van raften zou komen. Helaas was het toch echt floaten en behoorlijk commercieel. Voor we de boot in gingen konden we regenpakken kopen en plastic zakken voor onze schoenen. Deze hielpen natuurlijk voor geen meter, gelukkig waren we zo slim om droge kleren mee te nemen. De rivier was vrij rustig, op een paar ietwat wildere plekken na, maar dat veroorzaakte niet meer dan een hoop spetters. Vervolgens hadden we halverwege een stop bij een waterval. De waterval was heel mooi, maar het doel van de stop was dat je een foto zou kopen van jezelf voor de waterval. Even later kwam er ook nog een bootje met voedsel te kopen langszij. Toen was het floaten alweer over en stapten we over op een grotere boot voor het laatste deel. Vervolgens moest je een paar cent betalen om in de kleedkamer te gaan om droge kleren aan te trekken.
De omgeving was prachtig, maar het had niet de spanning waar we op gehoopt hadden.

Aan het eind van de middag nemen Kat en ik de trein naar Yangshou, dat schijnt een soort backpackers mekka te zijn in China.
Na al deze mooie natuur is het ook leuk om ons weer onder alle andere backpackers te vergeven. Hier in Zhangjiajie zijn wij namelijk de enige blanken.