China op z'n Chinees - Reisverslag uit Pingyao, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu China op z'n Chinees - Reisverslag uit Pingyao, China van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

China op z'n Chinees

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

11 Augustus 2008 | China, Pingyao

Het is alweer even geleden dat ik iets van met heb laten horen. Inmiddels ben ik dan ook al in China beland, samen met Ernestine.

Ernestine is vanuit Nederland rechtstreeks naar Shanghai gekomen en het was heel leuk om haar te zien toen ik vanuit New Delhi daar ook aankwam. Nu zijn we dus samen door China aan het reizen, op z'n Chinees. Dat wil zeggen dat we in 3 weken ongeveer heel China aan het bekijken zijn.

We zijn in Shanghai begonnen en met een grote omweg komen we morgen ochtend met de trein in Beijing aan.
Aangezien ik al een keer in China geweest ben (toen als backpacker en deed ik er 2 maanden over...) ben ik in heel wat plaatsen al geweest. Vandaar dat de meeste foto's van Dali en Pingyao zijn, want daar was ik nog niet geweest.

We zijn van de grote stad Shanghai naar Hangzou gegaan.In Hangzou zijn we helemaal om het meer heen gelopen en zijn er ook nog op geweest met een bootje. Daarna zijn we naar Dali vertrokken. Daar hadden we de eerste dag (deels in de stromende regen) een mooi wandeling door de bergen gemaakt. De volgende dag hadden we een tour door een aantal traditionele Bai-dorpjes en over het meer weer terug naar Dali. In Dali was ik nog niet geweest en het was heel leuk om ook een keer iets met een (Nederlandse) gids te doen. Zo'n tour is dan juist totaal niet Chinees want we hebben bijna geen winkeltjes onderweg gezien en onze gids heeft een aantal interessante achtergrond verhalen verteld, ipv van de door de Chinezen gewaardeerde cijfers over de hoogte van de gebouwen etc.

Na Dali zijn we naar Lijiang gegaan. In Lijiang hebben we fietsen gehuurd en zijn we onderweg ergens zomaar even in het bos gaan wandelen. Even de natuur in! Bij ons einddoel, een museum waren er oma'tje op de fietsenparkeerplaats aan het dansen. Dat was bijna even leuk als het museum zelf.

Vanuit Lijiang zijn we naar Xi'an gevlogen. In Xi'an hebben we het terra-cotta leger gezien. Ook voor de tweede keer vond ik het erg indrukwekkend. Ook hebben we de Grote Moskee bezocht.

Chinezen hebben wel een manier gevonden om alle musea (lees vaak bijelkaar geraapte rotzooi) interessant te houden. Zo waren we vandaag in Pingyao in een museum voor bodyguards, de personen die het geld onderweg moesten beschermen. Op de deur stonden dan bordjes met teksten zoals: "De bodyguards zijn ontzettend belangrijke, geestelijk en physiek sterke mensen die voor hun krachten kleurrijk voedsel nodig hebben. Als u deze ruimte binnengaat zult u kunnen aanschouwen het dagelijks leven van de bodyguards en zult u ontzettend veel respect voor deze mensen krijgen." Klinkt heel mooi, maar je hebt wel wat fantasie nodig om het eruit te halen, aangezien er in de ruimte slechts een tafel en twee stoelen staan.... En dit bordje was dan nog wel te begrijpen want het zijn meestal letterlijke vertalingen uit het Chinees, wat nogal cryptisch engels wordt.

Pingyao staat in de geschiedenis bekend als het centrum van de commercie en het geld, alleen op een of andere manier is het niet zo goed gekomen, er is hier inmiddels geen enkele pin-automaat meer aanwezig.

Het door China reizen op z'n Chinees heeft ook z'n voordelen. We worden telkens bij alle stations opgehaald en netjes naar ons hotel gebracht en ook weer weggebracht voor de volgende trein of vlucht.
Gelukkig hebben we in de plaatsen zelf totaal geen Chinees tempo. Wij laten het achter een vlaggetje aan rennen van de ene bezienswaardigheid naar de andere aan de echte Chinezen over.

Ook dit keer is de westerling zelf ook een bezienswaardigheid, Ernestine en ik zullen binnenkort in menig Chinees foto-boek te aanschouwen zijn! Het is zelfs zo erg dat als een dag geen Chinees met ons op de foto wil, we diep teleurgesteld zijn.

Op m'n verjaardag hingen er leuke nijntjes vlaggetjes in de kamer! En ik kreeg zelfs cadeautjes van Stien en m'n mamma. Had ik toch echt een beetje een feestje.

Vanavond vertrekken we met de trein en komen morgenochtend aan in Beijing. Dan gaat het echte avontuur pas beginnen, want hier worden we losgelaten door onze reisorganisatie en moeten we zelf de weg naar ons hostel gaan vinden... Gelukkig heeft Ernestine wel een briefje bij zich waarop in het Chinees staat "breng me naar het Holland Heineken House!"
Aangezien de mannen en de vrouwen acht morgen de herkansing voor de finale moeten roeien, gaan we meteen al naar het roeien kijken.

Inmiddels ook nog een beetje nieuws uit Nepal gekregen. Er zijn veel tibetaanse demonstratie geweest in Kathmandu, maar alles is relatief rustig verlopen. PBI heeft een aantal van deze demonstraties geobserveerd. Ook heeft Nepal eindelijk een president en een vice-president. Allebei komen ze van een minderheidsgroep uit de Terai (lage gedeelte in Nepal), wat dan toch wel weer een verassing is. De Maoisten hebben uiteindelijk toch het veld moeten ruimen voor een coalitie van de gevestigde partijen.

• 11 Augustus 2008 - 10:23

Melanie:

Nijntje vlaggetjes, vette shit! Haha die musea daar, en ik maar mopperen over de ontoegankelijkheid van het Guggenheim in NYC, maar dit is ook weer nogal apart.. VET dat je morgen naar het roeien gaat kijken! Doe Peter de groetjes he ;)

• 11 Augustus 2008 - 12:20

Sanne:

Hey Ems,

Wat leuk om weer wat van je te horen. Gezellig dat Ernest er is en dat je zo niet alleen was op je verjaardag! Mooie Chinareis tot nu toe, zo te zien. Leuk dat jullie naar Roeien gaan, gister was het echt kutweer daar zag ik op TV, hoop dat het nu beter is.. Veel plezier daar saampjes.
    Kus San

• 11 Augustus 2008 - 14:45

Jos En Elly:

hebben de site van jeanne gekregen en met belangstelling jouw reis bekeken. maarten en wouter zijn nu ook in china eerst in Yangzhou waar ons bedrijf staat en daarna in beying voor de olympische spelen je zult ze misschien wel tegenkomen.

groeten van
    jos en elly

• 11 Augustus 2008 - 17:07

Maartje:

Hey Stien en Ems,
    Leuke foto's!! Geniet lekker van jullie reisje samen en ben benieuwd naar alle verhalen!!
    xx maart

• 13 Augustus 2008 - 19:36

Hanna Telleman:

Hoi Emma en Ernestine

Ziet er goed uit!
    Leuk om jullie foto's zo te zien stuk beter dan het roeien.
    Alleen de mislukte wedstrijden van het roeien worden door de NOS uitgezonden.

Geniet nog even van het heineken house en van de vakantie
    Hier storm en herfst

Veel liefs Hanna en natuurlijk Peter

• 21 Augustus 2008 - 11:29

Floor:

Hoi Emma,

Heb Ernestine ondertussen net al eventjes gesproken. Heb begrepen dat jullie het erg naar jullie zin hebben gehad.
    Leuk! Hoe is het met jou verder? Nu weer alleen?

Nou geniet er nog maar van!

• 24 Augustus 2008 - 16:05

Melanie:

Jow Em, leef je nog ? ;) Hoe vond je china tijdens de spelen? How was your birthday?!
    x mel