Nieuwe regering, nieuw uitdagingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Nieuwe regering, nieuw uitdagingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Nieuwe regering, nieuw uitdagingen

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 Juni 2009 | Nepal, Kathmandu

Inmiddels heeft Nepal weer een regering. Minister President Madhav Kumar Nepal is op 24 mei begonnen aan de zware taak om een regering met een coalitie van 22 politieke partijen te leiden. De politieke situatie in nog steeds erg instabiel. De regering is tot nu toe bezig met alle politieke partijen hun gewilde plekje in de regering te geven. De Unified Communist Party of Nepal – Maoists (U CPN-M) protesteren nog steeds tegen de beslissing van president Ram Baran Yadav om het ontslaan van legerleider Katawal terug te draaien. De nieuwe regering heeft de beslissing van de U CPN-M inmiddels teruggedraaid net zoals een aantal andere beslissingen over de posities van legerleiders.

Vlak voor Prachanda ontslag nam was het Kantoor van Hoge Commissaris voor Mensenrechten (OHCHR) van de Verenigde Naties in gesprek over verlenging van het mandaat voor Nepal. Na het bezoek van de Hoge Commissaris aan Nepal en haar gesprekken met Prachanda zag het er naar uit dat OHCHR voorlopig in Nepal kon blijven. De nieuwe Minister President Nepal heeft OHCHR echter tot nu toe slecht 3 maanden verlenging gegeven.

Zelf ben ik samen met Beate 10 dagen op een field trip naar de Far West region van Nepal geweest. Nepal heeft 5 regio’s, Kathmandu ligt geografisch in het oosten, maar wordt gezien als het middelpunt van Nepal en die regio is dus de Central region geworden. De regio’s zijn als gevolg daarvan verdeeld in: East, Central, West, Mid-West en Far West. In Far West hebben Beate en ik de districten Kanchanpur en Kailali bezocht. We waren daar op uitnodiging van de organisaties Protection Desk Nepal (PDN) en Women Rehabilitation Centre (WOREC), twee organisaties waar we nauw mee samenwerken. We hebben onder andere 3 interactie programma’s van vrouwelijke mensenrechten verdedigers bijgewoond. PBI werkt met het principe van non-interventie dus wij nemen nooit deel aan de discussies. Maar soms is het wel interessant voor ons om aanwezig te zijn in dit soort bijeenkomsten. De vrouwen spraken allemaal over hun problemen en uitdagingen als vrouwelijk mensenrechten verdediger. Ook waren er vertegenwoordigers van de politie en politieke partijen aanwezig. Het is een zware taak om als vrouw voor mensenrechten te strijden in Nepal. Vrouwen worden vaak gediscrimineerd, het wordt in grote delen van Nepal nog niet geaccepteerd dat vrouwen een eigen wil en mening hebben en daar voor uit willen komen. In de Far West is er heel veel sprake van huiselijk geweld en geweld tegen vrouwen. Vrouwen die vechten voor meer rechten hebben het extra zwaar. Ze ondervinden alle problemen die komen bij het ter wereld komen als een vrouw en als ze daar tegen in opstand komen voor henzelf of andere vrouwen dan ondervinden ze dubbel weerstand van hun eigen man, de gemeenschap en de autoriteiten. Een positieve ontwikkeling in Kanchanpur en Kailali is dat er heel veel netwerken zijn ontstaan om samen te werken en elkaar te beschermen tegen bedreigingen en geweld. Ook zijn alle problemen inmiddels veel meer openbaar en is het meer besprekbaar in dit soort interactie programma’s waar ook politiek partijen en de politie (lees mannen) aanwezig zijn.

Het nieuwe veldkantoor in Gulariya, Mid-West region, is inmiddels zo goed als functioneel. Afgelopen week waren onze In-Country Coordintor Mike Bluett, Out of Country Coordinator Deborah Smith en Communications officer Chiara Muzzi op bezoek in Gulariya. Het team in Gulariya heeft geweldig werk gedaan aan het opzetten van het kantoor. In de enorme hitte van de terai hebben ze het nieuwe huis van meubels voorzien, het computer netwerk opgezet en daarnaast ook druk geweest met het ‘gewone’ werk met onze partners. PBI heeft inmiddels 3 partner organisaties, allen met een kantoor in Gulariya. Naast de Conflict Victims Commitee en Advocacy Forum hebben we sinds een maand een nieuwe partner: Dalit Feminist Uplift Organization (DAFUO). DAFUO is een organisatie dat werkt voor de positie van Dalits en vrouwen in de Mid West region.

In Kathmandu zijn mijn collega’s en ik op het moment druk bezig met de voorbereidingen voor de oriëntatie van de nieuwe vrijwilligers. Gedurende de afgelopen 6 maanden hebben we allemaal hard gewerkt aan het stroomlijnen van alle procedures en communicatie structuren. Nu moeten we er voor zorgen dat alles op papier staat en ook duidelijk is voor de nieuwe vrijwilligers. We kijken allemaal erg uit naar de komst van de nieuwe vrijwilligers, Iona, Daniel, Ellis en Irantzu. Momenteel hebben we 3 vrijwilligers in beide kantoren en vanaf augustus is dat dus 5, wat betekent dat we vanaf dan een hele hoop meer werk kunnen doen.

Krystal, Gitu en ik zijn twee weken geleden een weekend gaan raften. De week daarvoor hebben we een aantal Amerikaanse studenten ontmoet die voor 3 maanden stage lopen bij Advocacy Forum. Met hen hebben we de trip ondernomen en heel veel lol gehad. De eerste dag was het water niet zo heel heftig, maar op een plaats ging het in mijn boot een beetje fout. We botsten hard tegen een grote steen op en als niet iedereen snel genoeg gereageerd had om naar de hoge kant van de raft te klimmen waren we omgeslagen. Gitu bleek dat niet genoeg opwinding te vinden want de volgende dag zat zij in de boot die wel degelijk omsloeg. Gelukkig was het enige wat ze eraan over hielden grote verhalen en veel gelach. De nacht hebben we in tenten op het strand doorgebracht met als avondmaal heerlijke dhal bhat door onze gidsen op het strand klaargemaakt.

• 29 Juni 2009 - 12:15

Ton In Utrecht:

Emma, dat is weer een zeer informatief verslag over je werk daar. (Je schrijft erg helder en tegelijk leuk.) Nog maar 57 dagen, dat gaat hard. Ik wens je veel succes voor de cliënten en jezelf.
    Ton in Utrecht (vrijwillig verbonden aan PBI NL)