Back in Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Back in Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Back in Kathmandu!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

25 Augustus 2008 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Ik heb de typhoon in Hong Kong overleefd en ben inmiddels weer terug in Kathmandu, wat toch een beetje als thuiskomen voelt. Gelukkig maar, want dit is ook mijn thuis voor het komende jaar.

Na mijn laatste berichtje vanuit Pingyao zijn Ernestine en ik naar Beijing vertrokken. Daar hebben we ons in het Olympisch feest mogen storten. We zijn natuurlijk naar het roeien geweest, daarvoor zijn we immers ook naar China gekomen.

Matthijs en z'n teamgenoten hebben helaas niet, zoals wel verwacht, de finale gehaald. Zij hadden last van een stukje wier onder hun boot. En dat is (helaas, zou ik bijna zeggen) geen slap excuus, maar de harde waarheid. Het probleem is officieel erkend, er kon echter niets meer aan gedaan worden. Toch wel heel zuur als je Olympische droom in duigelen valt door zo'n stom stukje waterplant... Gelukkig hebben de vrouwen ons China feestje toch heel mooi laten eindigen door op onze laatste dag in Beijing goud in de dubbeltwee en zilver in de acht te winnen.

Naast het roeien hebben Ernestine en ik natuurlijk ook een aantal culturele 'musts' gedaan. Zo zijn we in de Forbidden City geweest, waar ik toch wel een beetje teleurgesteld over was omdat de Starbucks er inmiddels verdwenen is. We hebben de Temple of Heaven gezien en hebben een zware maar prachtige wandeling over de Muur gemaakt.

Vanuit Beijing zijn we terug naar ons beginpunt, Shanghai gevlogen. En daar gingen onze wegen weer van elkaar gescheden verder. Stien terug naar huis, ik naar Hong Kong.

Hong Kong is een geweldige stad. Het is een soort New York, maar dan op z'n aziatisch. Alles is geweldig georganiseerd. Overal zijn er voetgangersbruggen en tunnels om de grote wegen over te steken en de metro is geweldig. Volgens mij kan je hier als Hong Kong-enaar je hele leven leiden zonder echt buiten te komen. Alle kantoren zitten in gigantische gebouwen die toegankelijk zijn via de metro. Ook zijn bijna alle gebouwen wel weer met elkaar verbonden. Gelukkig wordt er voor gezorgd dat mensen toch wel genoeg groen zien en in beweging komen. Alle parken, de goed onderhouden dierentuin zijn gratis en er is zelfs een heel mooi gratis zwembad in het park.

In Hong Kong ben ik naar de finale van het Springen (te paard) geweest. Het was een heel spannende wedstrijd, maar helaas geen medailles voor Nederland. Terwijl het verder niet zo te merken was in Hong Kong, was er in de Venue weer helemaal een Olympische Spelen vibe, inclusief OS Volunteers die je constant toelachen, gedag zeggen, de weg wijzen complementair op alle aanwijsbordjes en je vriendelijk uitzwaaien als je weer weggaat.

Na 4 dagen Hong Kong was ik helemaal klaar om weer richting Nepal te vertrekken, maar de goden hadden andere plannen voor mij. De dag waarop ik zou vliegen kwam er een typhoon heel hard de kant van Hong Kong opwaaien en die is 's avonds dan ook daadwerkelijk in Hong Kong aangekomen. Al snel waren alle vluchten afgelast en mijn volgende vlucht was pas 2 dagen later. De typhoon was behoorlijk heftig en het was geen goed idee om de straat op te gaan indien dat niet nodig was. Ik heb dus de hele dag maar op m'n hotelkamer gezeten en onder andere de OS op tv gekeken. Hong Kong was duidelijk wel goed berekend op een storm zoals deze, al heel snel waren alle losse onderdelen zoals prullenbakken van straat gehaald en waren de bomen met touwen vastgebonden.

De volgende dag was alles weer rustig en mijn laatste 2 dagen in Hong Kong heb ik een beetje rondgewandeld over de 'Avenue of the Stars', gebruik gemaakt van het gratis zwembad en af en toe relaxed een boekje gelezen in de Starbucks. Dit zijn allemaal dingen waar ik het komende jaar zonder moet doen, dus ik heb er nog maar even van genoten.

Nu ben ik dus weer in Kathmandu en gaat het echte werk beginnen. Vandaag ben ik me nog een beetje aan het settelen, maar zal deze week meteen al aan de slag gaan. En dat is precies waarvoor ik hier gekomen ben dus ik heb erg veel zin om te gaan beginnen.

  • 25 Augustus 2008 - 11:42

    Maartje:

    He Emma,

    wat vet zeg, een typhoon overleefd!

    In NL hebben we met z'n allen ook meegeleefd met Matthijs, die gister nog bij Mart Smeets zat.

    ben benieuwd naar hoe het werkende leven je bevalt

    Liefs!

  • 25 Augustus 2008 - 15:02

    Sanne:

    Hey Ems,

    Jammer voor je dat je Ernest toch weer op het vliegtuig naar huis moest zetten.. Was vast gezellig zo samen reizen. Maar nu eindelijk het echte werk! Ik ben benieuwd wie je allemaal moet 'beschermen'. Doe voorzichtig! Weet je nog wat "waar is de fax" is in het Nepalees? ;-) Kus San

  • 25 Augustus 2008 - 20:33

    Tjeerd:

    He Emma, wat gaaf bij de Olympische Spelen (again) en de springruiters gezien ! Ook naar Anky gekeken ? Have fun + groetjes van Odin (die het zonder ijzers gaat proberen)!! Wij zijn iets minder succesvol dan Anky, maar we hebben veel lol samen !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 73578

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: