waargaiknounaartoe.nu - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Emma Jansen - WaarBenJij.nu waargaiknounaartoe.nu - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

waargaiknounaartoe.nu

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

10 Mei 2008 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

tot mijn eigen verbazing kwam ik erachter dat mijn weblog nog bestaat! Wel handig, kan ik hem gewoon weer gebruiken.

De meeste van jullie weten het allang, maar ik vertrek op 31 mei voor een jaar naar Nepal.

Ik ga een jaar werken voor Peace Brigades International (vandaar die leuke nieuwe achtergrond).

Peace Brigades International is een internationale organisatie die zich bezighoudt met de bescherming van mensenrechtenactivisten. In enkele landen zijn teams van PBI-vrijwilligers actief die helpen bij het vergroten van de werkruimte van organisaties en personen die op een geweldloze manier trachten verbetering te brengen in de situatie van een veelal door geweld geteisterde bevolking. Dit gebeurt vooral door het begeleiden van bedreigde personen en het sturen van observatoren naar situaties waar geweldloze groeperingen met geweld worden geconfronteerd.

PBI heeft projecten in Colombia, Mexico, Guatemala, Indonesië en Nepal.

Zelf ga ik dus naar Nepal.

Het project in Nepal is relatief heel jong. Na een periode van beoordelingsmissies en veiligheidstraining is het Nepal project in 2006 begonnen met de implementatie van het programma “Veiligheid, Bescherming en Hulp” in Nepal.

Het Nepal-programma bestaat uit drie projecten:
1. Internationale beschermende aanwezigheid om de veiligheidssituaties van vredes- en mensenrechtenactivisten in de gaten te houden en in actie te komen als dat gewenst is.
2. Het verschaffen van de noodzakelijke kennis en middelen over beveiliging aan sleutelpersonen op het gebied van mensenrechten – met name vredes- en mensenrechtenactivisten – zodat zij veiligheid in hun werkplannen en programma’s kunnen opnemen.
3. Internationaal lobbywerk voor de bescherming van Nepalese vredes- en mensenrechtenactivisten.

1. Beschermende begeleiding:

Na een aantal vervolgveldonderzoeken heeft PBI-Nepal in de tweede helft van 2006 formeel een kantoor geopend in Kathmandu, bestaande uit een team van 5 a 6 veldvrijwilligers, om een internationale beschermende aanwezigheid te verzorgen.

Het PBI-Nepal project heeft een begeleidingsverband met “Advocay Forum”, “Conflict Victims Committee” en “Lawyers Forum for Human Rights” .

2. Kennis en middelen verschaffen:

Er is een mensenrechtendesk opgezet in Kathmandu, die al minstens 86 mensenrechtenverdedigers heeft getraind als veiligheidspersonen voor hun eigen organisatie. Zij trainen weer hun eigen collega’s. Protection Desk-Nepal is inmiddels zelfstandig geworden.

3. Internationaal lobbywerk

PBI-Nepal leidt veel netwerkbijeenkomsten met internationale politieke sleutelpersonen om onze beschermingscapaciteit te steunen. PBI-Nepal heeft inmiddels veel relaties aangeknoopt met verschillende diplomatieke missies, ontwikkelingsorganisaties/donoren, internationale en regionale NGO’s en organisaties van de Verenigde Naties (OHCHR, UNICEF, UNDP).

Maar wat ga ik nou doen?
Mijn eigen taken zullen bestaan uit het gaan naar vergaderingen en bijeenkomsten met internationale en nationale NGO’s, ambassades, overheidspersonen, militairen etc., het maken van wekelijkse projectrapportages over wat we allemaal gedaan hebben en eens in de zoveel tijd ga ik samen met een andere vrijwilliger met een lid van een van onze partnerorganisaties mee als beschermende begeleiding.

Wil je meer weten over PBI of het Nepal project? Kijk dan op www.peacebrigades.nl of www.pbinepal.org

• 13 Mei 2008 - 20:07

Sandy:

Hi Emma,

Leuk om zo op de hoogte te blijven.. nu nog even aftellen en dan is het zover...

groetjes
    Sandy (Unicef)