Heet Kapilvastu en groen Pharping - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Heet Kapilvastu en groen Pharping - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Heet Kapilvastu en groen Pharping

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

18 Oktober 2008 | Nepal, Kathmandu

Het is weer tijd voor een update van mijn kant!

Ik ben inmiddels op een field trip naar de Tarai geweest. Samen met collega Krystal heb ik de districten Kapilvastu en Rupendahi bezocht. Dit was erg interessant, ook erg vermoeiend. We waren in het zuiden van Nepal, waar het heel heet is. Mijn schatting is gemiddeld zo'n 37 graden en dat is heet als er tijdens een vergadering een stroomstoring is en dus geen ventilator is...We hadden zo'n 3 vergaderingen per dag met allerlei verschillende mensen. Sommige konden ons heel veel nuttige informatie geven, sommigen vertelde ons heel veel, behalve wat we eigenlijk vroegen. We werken altijd met een vertaler, soms gaat er wat informatie verloren door de vertaling, maar soms willen ze ons ook gewoon niet meer informatie geven. Het is een jaar geleden dat PBI in dit district was, dus ze weten ook niet precies wat ze van ons kunnen verwachten.

Voor mij was het ook heel leerzaam. Heb veel de PBI introductie kunnen oefenen. Met de autoriteiten heeft Krystal telkens nog de leiding genomen. En dat was ook wel een mooie combinatie, ik kan namelijk heel goed heel geïnteresseerd luisteren ;). En vergadering met autoriteiten zijn nooit langer dan 15 min, we vertellen wie we zijn, wat we doen en stellen een paar vragen. Ze hebben het altijd ontzettend druk, dus we zijn al blij als we de kans krijgen ons aan hen voor te stellen. En een goede relatie met de autoriteiten is heel belangrijk voor ons, mochten we ooit in de problemen komen dan kunnen we hun hulp inschakelen.

Verder gaat het werk in Kathmandu ook gewoon door. Ik ben inmiddels contactpersoon voor de commissie Advocacy & Awareness van het PBI Nepal project. Dit betekent op dit moment dat ik contactpersoon ben voor de maandelijkse nieuwsletter ‘Namaste’ en voor de speaking tour die we op dit moment aan het organiseren zijn voor een Nepaleze mensenrechtenverdediger.

En hier in Nepal hebben we net het grootste (15 daagse!) festival achter de rug. Omdat we wel bereikbaar moesten blijven voor noodgevallen, maar verder heel Nepal op vakantie was, hebben we gedurende die 15 dagen routerend ook een paar dagen vakantie kunnen nemen. Ik ben de eerste helft van het festival in kantoor gebleven en de tweede helft ben ik samen met Carlos een paar daagjes naar Pharping geweest. Op dit moment zijn Sophie en Beate, twee aankomende vrijwilligers bezig met hun talencursus in Pharping. Carlos en ik hebben hen daar dus opgezocht. Zij hadden ’s ochtends wel gewoon les, maar aan het eind van de middag hebben we wat dingen samen kunnen doen. En ik heb zelfs twee ochtenden het eerste gedeelte van de lessen bijgewoond. Dat was leuk omdat zij ook les hebben van Sachita, mijn lerares in Darjeeling, en goed om m’n Nepalees weer wat op te frissen. Verder hebben we heel veel gewandeld. Op de zondag voordat ik weer terug naar Kathmandu ging hebben we een trekking van een dag gedaan naar de top van een flinke heuvel. Omdat Pharping net buiten de Kathmandy Vallei ligt, heb je vanaf die heuvel een heel mooi uitzicht over de vallei.En Pharping is een mooi stadje met veel groen, een fijne afwisseling op de grote, drukke stad Kathmandu.

  • 18 Oktober 2008 - 14:27

    Melanie:

    Supermooi die vallei! Neem aan dat die PBIintroductie in t nepalees moet, poe hey stiekem toch wel weer spannend! x mel

  • 23 Oktober 2008 - 17:10

    Sanne:

    Hey lieve Ems,
    Leuk weer eens wat van je te horen! Fijn dat je af en toe ook tijd hebt om leuke uitstapjes te maken. Je kent Nepal straks op je duimpje ;-) Succes daar en niet te enge dingen doen hè, we willen je wel terug! Kus San

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 73548

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: