Time flies when you.... - Reisverslag uit Gulariyā, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Time flies when you.... - Reisverslag uit Gulariyā, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Time flies when you....

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

15 Juni 2010 | Nepal, Gulariyā

Time flies when you are trying to reach consensus…. Of een grondwet probeert te schrijven zonder consensus....

De drie grootste politieke partijen zijn in letterlijk het laatste uur van 28 Mei overeengekomen om het termijn van de Constitutional Assembly met een jaar te verlengen. Het goede nieuws is dat het betekent dat er geen noodtoestand uitgeroepen hoefde te worden en er nog steeds een legitieme overheid is. Het slechte nieuws is dat een dag na het maken van de overeenkomst de partijen alweer onenigheid hebben over de inhoud van de overeenkomst. De overeenkomst zegt dat minister president Madhav Kumar Nepal (van de UML) af zal treden, verbaal was er een deadline van 5 dagen gegeven maar dit staat niet in de schriftelijke overeenkomst. Nu bijna drie weken later zit hij nog steeds op dezelfde plaats. Volgens Nepali Congress (NC) en de Communist Party Nepal – Unified Marxist Lenists (UML) moet de Unified Communist Party Nepal – Maoists (Maoïsten) eerst hun jongeren beweging met een (terechte) nogal vijandige reputatie, de Young Communist League (YCL) ontbinden en meewerken aan het bereiken van ‘een logisch einde van het vredesproces’. Wat precies bedoeld wordt met ‘een logisch einde van het vredesproces’ is mij niet helemaal duidelijk. De Maoïsten eisen in ieder geval eerst het aftreden van MK Nepal voordat ze iets anders toezeggen.

Nu moeten de politieke partijen dus weer tot een overeenkomst komen om overeen te komen over de overeenkomst… Hoe het nu verder zal gaan is lastig te zeggen. Mensen die we tot nu toe gesproken hebben vrezen dat er hen nog een jaar van debatteren en ruziën over wie de macht krijgt te wachten staat, wat kan resulteren in dat er over een jaar nog steeds geen nieuwe grondwet is. Een jaar lijkt een lange tijd, maar de CA heeft in de afgelopen twee jaar ook niet veel resultaat geboekt.

Time flies when you are having fun….

Mijn eigen tijd in Gulariya zit er ook alweer op. Het is zo snel gegaan! Morgen vlieg ik samen met Maria, Ellis en twee personen van onze partner organisatie, Laxmi en Bhagiram naar Kathmandu. Mijn contract met PBI is sinds vandaag officieel afgelopen, maar het werk is nog niet helemaal klaar. Van 22 tot 25 juni is de F2F (face to face), dat is een vergadering waarbij bijna heel PBI Nepal, inclusief mensen die het project vanuit hun eigen land ondersteunen, samen komen. Ikzelf zal ook bij deze vergadering aanwezig zijn. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid krijg om mijn ervaringen in beide teams te kunnen delen. Ik ben nog blijer dat ik bijna al mijn oude teamgenoten weer zal zien die voor de gelegenheid naar Nepal over komen vliegen.

Aanstaande donderdag is de lancering van de door PBI gemaakte documentatie waarin mensenrechtenverdedigers praten over de situatie twee jaar na het opstellen van de CA in Nepal. Samen met mijn team heb ik twee van de interviews gefilmd (Laxmi en Bhagiram) en ben natuurlijk erg benieuwd naar het eindresultaat. Voor geïnteresseerden, de korte film zal binnenkort ook op youtube te zien zijn.

Daarna is het voor mij tijd (misschien deze keer dan echt) om PBI Nepal te verlaten. Ik heb hier opnieuw een geweldige en leerzame tijd gehad en zal iedereen ontzettend missen. Ik blijf zeker bij het project betrokken via PBI Nederland en ik ben ook van plan om mij bij de Advocacy and Awareness subcommissie aan te sluiten.

Ik heb ook al wat werk te doen voor een andere Nederlandse organisatie, dus ik zal me niet vervelen tot mijn vliegtuig mij op 3 juli weer naar Nederland brengt.

Iedereen opnieuw bedankt voor het lezen van mijn verhalen en de aardige reacties. Ik kijk er naar uit jullie allemaal weer in levende lijve te zien!

Liefs Emma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Gulariyā

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 16444
Totaal aantal bezoekers 73568

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: