Weer in Nepal! - Reisverslag uit Gulariyā, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Weer in Nepal! - Reisverslag uit Gulariyā, Nepal van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Weer in Nepal!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

13 Februari 2010 | Nepal, Gulariyā

Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat jullie van mij gehoord hebben en ik wist bij het schrijven van mijn laaste bericht ook niet dat er meer zouden komen. Maar hier ben ik weer, ik ben terug in Nepal, terug bij Peace Brigades International!

Sinds mijn terugkomst in Nederland in september heb ik heel wat gedaan. Ik ben in oktober naar Zuid-Afrika geweest voor de International Human Rights Academy, een seminar van twee weken over allerlei mensenrechten onderwerpen. Ik heb genoten van het leven in Nederland waar je water uit de kraan kan drinken en geen rekening met elektriciteit schema's hoeft te houden en natuurlijk om alle mensen die ik lief heb weer dichtbij te hebben. En in januari van dit jaar ben ik drie weken in Costa Rica geweest voor een cursus in Peace, Conflict & Development.

Ook ben ik bij PBI betrokken gebleven. Ik ben landenspecialist Nepal bij PBI Nederland geworden en ben in nauw contact met PBI Nepal gebleven. Je kan je dus ook voorstellen dat toen er een vacature bij PBI Nepal vrij kwam om voor vier maanden als vrijwilliger in het veldkantoor te werken ik niet lang na heb hoeven denken om daar op te reageren. Het resultaat is dat ik vandaag precies een week in Nepal ben.

Vorige week zaterdag kwam ik in Kathmandu aan. Het voelde alsof ik nooit weggeweest ben. Het was geweldig om al mijn vorige teamgenoten weer te zien. Een aantal vrijwilligers waar ik vorig jaar mee samenwerkte zijn inmiddels vertrokken, maar alle andere vrijwilligers en werknemers ken ik al. Het huis waar ik ruim een jaar gewoond heb is nog precies hetzelfde. Het enige verschil is dat er een extra puppy bijgekomen is. Kipa, de hond die we vorig jaar geadopteerd hadden heeft er dus een speelmaatje bij en is daar volgens mij erg blij mee. En de nieuwe aanwinst, Iggy, is een schatje.

Ik heb niet lang van Kathmandu kunnen genieten. Na zondag vooral bijgeslapen te hebben na de lange vlucht (en een overblijfsel van mijn Costa Rica jetleg) hadden we op maandag de hele dag een training om met een videocamera om te leren gaan. Dit omdat PBI vrijwilligers in de toekomst waarschijnlijk vaker gebruik van een camera zullen maken. En op dinsdag ochtend vloog ik met mijn MidWest team naar Nepalgunj om van daar met de auto naar het PBI veldkantoor in Gulariya te rijden.

Raphael (duitsland), Ellis (NL), Fred (Noorwegen) en ik zijn wat we noemen het MidWest team. Wij runnen het veldkantoor in Gulariya in het zuidwesten van Nepal, in de Midwest regio. Fred is op dit moment nog op vakantie en zal zich volgende week weer bij ons voegen.

Dit is de plek waar ik de komende vier maanden zal wonen en werken.

• 13 Februari 2010 - 08:19

Melanie:

Ha Em, wat een bijzondere ervaring dat je er weer bent! Haha een tweede puppyis natuurlijk ook heel vet! Veel succes en plezier daar!

• 13 Februari 2010 - 08:26

Maartje:

Hi lieve Ems,
    Leuk om weer van je te horen!! Hoop dat je het lekker en leuk hebt gehad in Costa Rica. Geniet lekker van de komende maanden in Nepal!
    liefs Maart

• 13 Februari 2010 - 08:39

Sanne:

Hey EMS,terug van weg geweest! Klinkt goed, ik ben weer benieuwd naar de verhalen. Geniet lekker daar! Kus san

• 13 Februari 2010 - 10:20

Ton In Utrecht:

Beste Emmaj, dat is voor mij een verrassing, maar een leuke. Wat fijn dat dit kon en dat jij dit wilt doen! Ik zie uit naar je updates.

• 14 Februari 2010 - 13:22

Marisk:

Hey Emma,
    Wat fijn voor je dat je weer terug bent in Nepal. Heel veel plezier daar! Groetjes Mariska