Namaste! Kasto hunuhunchcha? - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Namaste! Kasto hunuhunchcha? - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Namaste! Kasto hunuhunchcha?

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

23 Juni 2008 | India, Darjeeling

Namaste, kasto hunuhunchcha?
(= hallo, hoe gaat het?)

Dit is in fonetisch schrift, aan het Nepalese alphabet gaan we ons pas later wagen.

Carlos en ik hebben elke ochtend van ma t/m vrij 4 uur Nepalese les. Dit leek in eerste instantie heel weinig, maar het is genoeg om je hersenen door over te laten lopen. Ik heb het gevoel dat we al heel veel geleerd hebben in de eerste week.

Ik woon hier in Darjeeling bij een Nepalese familie, bij mijn Anti (tante) en Uncle (oom), hun dochter Lilly, Lilly haar man Bibek en oma. Het zijn allemaal ontzettend aardige mensen. En ook zij leren me constant nieuwe woorden in het Nepalees, die ik helaas maar moeilijk kan onthouden. Gelukkig zijn sommige woorden ook weer niet zo moeilijk, zoals Anti, Uncle, teboel (table) en gilaas (glass). Maar de meeste woorden zijn nergens van af te leiden en dus maar moeilijk te onthouden. Ook is de grammatica totaal anders dan Nederlands of Engels. Maar de lessen bestaan voornamelijk uit praten, praten en nog eens praten dus langzamerhand beginnen we de basis onder de knie te krijgen. En van onze lereras hebben we de opdracht gekregen om met iedereen te praten en ook vooral om niet bang zijn om fouten te maken. Nou ja, dat doe ik dus maar. Zelfs zo dat mijn Uncle mij als Tarzan vindt praten, me Emma, you who? Gelukkig heeft Anti heel veel geduld en maakt elke dag de tijd om heel rustig een praatje in het Nepalees met me te maken.

Darjeeling is een heel rustig, mooi in de bergen gelegen stadje. Alleen jammer genoeg is nu precies de regentijd en is de staking nog steeds gaande. Het regend dus veel en alles is dicht. Vandaag en morgen is alles even open zodat iedereen weer even boodschappen kan doen.

Vanochtend zijn we met de les naar twee verschillende Hindu tempels geweest en omdat alles weer even open is hebben we in een restaurant onze lunch gegeten. Dit was een leuke afwisseling na veel binnen gezeten te hebben de laatste dagen. En alsof het zo moest zijn, het is prima weer vandaag!

Het leven in een Nepalese familie begint al behoorlijk normaal te worden. 's Ochtends eet ik als ontbijt roti met curry en havermoutpap. De eerst dagen gaven ze me nog toast met jam (jam waar je tanden spontaan van uit je mond vallen) omdat ik natuurlijk nog aan al die roti en rijst moet wennen... Eerlijk gezegd heb ik liever gewoon de roti en rijst... Gelukkig hebben ze dan ook naar een paar dagen besloten dat ik hun eten wel aan kan. 's Middags is het Dal Baat (lenzen met rijst) en een curry en 's Avonds is het Dal Baat met een curry. Omdat de Dal en de curry telkens anders is, gaat het toch niet vervelen om telkens hetzelfde te eten. Net als mijn Anti eet ik al mijn maaltijden met de hand. De rest van de familie is al overgestapt op de lepel.

Op zondag gaat de hele familie naar de kerk. Ja, heel veel mensen hier zijn Katholiek en mijn familie ook. In Darjeeling leven moslims, hindus, boedhists en christenen allemaal samen zonder enige problemen. En op dit moment strijden ze nog steeds allemaal samen voor een onafhankelijke staat binnen India, Gorkhaland. Elke dag zijn er vredige demonstraties en openbare speeches op het plein.

In de volgende pauze in de staking (nog steeds voor onbepaalde tijd) zal ik mijn volgende verhaaltje schrijven.


  • 23 Juni 2008 - 12:55

    Maartje:

    He Emma,

    wat cool allemaal! Geniet nog even van het mooie weer, zodat je er daarna binnen weer tegenaan kan.
    Hier is alles ok. De laatste loodjes en de laatste wedstrijden, dan kan de vakantie weer beginnen.

    X, Maartje

  • 23 Juni 2008 - 21:56

    Melanie:

    WOWIE wat een grandioos uitzicht! Klinkt alsof t lekker chill is daar in Darjeeling! Roti met curry klinkt echt wel beter dan die jamdingen! Blij om een update van je te lezen, vroeg me al af hoe het ging! Hoe het met ons gaat kan je hopenlijk snel weer o pde site lezen (die we niet helemaal meer bijgehouden hebben..)
    x, melanie

  • 25 Juni 2008 - 11:16

    Rifka:

    Me Rifka, you Tarzan? hee Emmetje, een te grappig verhaal! Je kamertje ziet er echt gezellig uit, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Hier gaat alles goed. Elin kan kruipen! Zoen

  • 26 Juni 2008 - 21:52

    Mariska:

    Hey Emma, Dat is pas een uitzicht zeg ;) Al is mijn uitzicht op dit moment ook wel bijzonder, er staat nu een circus naast ons huis en elke ochtend fiets ik langs een giraffe ;) Veel plezier en succes met woordjes stampen! Groetjes Mariska

  • 26 Mei 2010 - 18:40

    Nuchter:

    Darjeeling mooi rustig in de bergen gelegen stadje ??? Hallo
    Het is een goor vuil lawaaierig smog brakend hol.
    Teveel Ganja gerookt om zo een beschrijving te geven van dat smerig hol waar continu een file jeeps staat die non-stop staan te toeteren ?
    Straten vol vuil ,vervallen huizen en armoede troef...
    Ben beneieuwd hoe jij je thuisstad zou omschrijven : misschien als het ultieme paradijs op aarde of zo ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Darjeeling

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 73647

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: