Update - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Update

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

09 Juli 2008 | India, Darjeeling

Hallo allemaal,

Hier weer even een update van mijn kant.

Eerst zou de staking hier in Darjeeling tot 5 juli zijn, dat is toen uitgesteld tot 7 juli. Maar op 7 juli ook toch geen staking. Wel is nu het postkantoor alleen op maandag en vrijdag open en zijn alle overheidsinstellingen gesloten. Noodzakelijke instellingen, zoals de watervoorziening zijn wel weer open. Wat de winkels betreft is het mij niet helemaal duidelijk, ik dacht dat die ook maar 2 dagen per week open zouden zijn, maar tot nu toe is alles gewoon alle dagen open.

De aanhangers van de onafhankelijke staat Gorkhaland hebben besloten om alle nummerplaten van de auto's alvast te veranderen. Binnenkort rijden hier alle auto's rond met nummerplaten beginnend met GL (Gorkhaland) ipv van het huidige WB (West Bengal). Ook zijn ze bezig met het rekruteren van een vrijwillige Gorkhaland politie-team. Vele jongeren hebben zich hiervoor opgegeven. Echter, wat een Gorkhaland-politie-team precies inhoudt schijnt niemand echt te weten. Al deze zaken zijn vooral uitingen van het feit dat de mensen hier zeker zijn van hun zaak.
Naast de politieke weg hebben veel inwoners van het gewenste Gorkhaland ook voor de religieuze weg gekozen. Alle Hindu's gaan een maand lang elke dag bij de belangrijkste tempels bidden voor de onafhankelijke staat Gorkhaland.

Al deze informatie haal ik hier uit de beschikbare engelstalige kranten en het lokale nieuw (wat ik nog nauwelijks kan verstaan, maar met extra uitleg van Uncle, wel kan volgen). Informatie over hoe het in de rest van de wereld vergaat is trouwens maar mondjesmaat beschikbaar hier. Het is dan ook een zeer grote prestatie dat Geert Wilders de Indiase krant gehaald heeft. 'Dutch writer Geert Wilders' wordt niet vervolgd voor zijn film Fitna. Ach ja, Nederland is ook zo ver weg, dan hoef je niet precies te weten wie die Wilders is, toch?

Een interessante observatie van mij en Carlos is dat hier in India de mensen in de bergen meer onafhankelijkheid willen van de lagere gedeelten in India. Dit terwijl in Nepal de mensen in de lagere gedeelten, de Terai, juist meer onafhankelijkheid willen van de bergen. Zowel in de Terai als hier in 'Gorkhaland' wonen er voornamelijk mensen die oorspronkelijk uit respectievelijk India en Nepal komen. In de Terai wonen al vele generaties lang mensen die oorspronkelijk uit India gehaald zijn om in de hete, lagere gedeelten van Nepal te komen werken. In Darjeeling wonen veel mensen die oorspronkelijk door de Britten uit Nepal gehaald zijn om in het leger te komen vechten. Ze hebben nu allemaal de nationaliteit van het land waarin ze wonen, maar hun etniciteit en identiteit speelt nog steeds een grote rol.
In Darjeeling is het wel net iets anders omdat hier ook heel veel Bengalen en mensen uit Sikkim wonen en met andere nationaliteiten wonen. Een poster hier luidt dan ook: "we are no Nepalis, we are no Bengalis, we are no Indians, we are Gorkha's!"

Ok, genoeg politiek.

Carlos en ik genieten intussen gewoon van ons leventje in Darjeeling. Afgelopen zaterdag zijn we naar de dierentuin geweest. Een kleine, maar hele goede dierentuin. Dit jaar staat deze dierentuin op nummer 1 in de wereld dierentuinenranglijst! En het was zeker het half uurtje lopen waard. Er zijn tijgers, luipaarden, tibetaanse wolven en nog veel meer wilde dieren te zien. Helaas was de Grizly beer al aan zijn winterslaap begonnen... Ook hebben we het Mountaineerings Instituut bezocht met alles over de Himalya en Hillary, de eerste man op de top van de Everest.
Op de terug weg heerlijke momo's gegeten in een piepklein gezellig restaurantje.

Verder zijn we inmiddels ook aan praktische lessen begonnen. Vorige week zondag moesten Carlos en ik bijvoorbeeld twee Nepalese recepten aan Sachita kunnen uitleggen. Ik vind het leuk om het te leren en nu help ik Anti ook zo af en toe in de keuken met allerlei zaken. Of ik zit gewoon in de keuken op een krukje te kijken hoe zij kookt. Ondertussen kletsen we dan een eind weg (in het Nepalees!). Anti is echt een schatje, als ik niet zelf al zo'n lieve moeder had zou ik haar inruilen.
Gisteren en vandaag zijn we het laatste uur van de les met z'n tweetjes naar twee verschillende scholen geweest om daar met de leraren te praten. Gisteren een middelbare school en vandaag een basisschool. Het duurde even voordat we duidelijk konden maken wat we precies wilden (Nepali bhaasaa practice garnu). Het was erg leuk om de scholen van binnen te zien, met de leraren te praten en vragen te stellen.

Sinds een paar dagen heb ik mij voorgenomen om met de mensen hier bijna alleen nog maar Nepalees te praten. Dit heeft meestal tot gevolg dat ze eerst beginnen te lachen en daarna gewoon in het Engels met je praten. Inmiddels ben ik er achter dat ze me niet uitlachen, maar het gewoon grappig vinden dat ik Nepalees praat. Korte conversaties (op straat bijvoorbeeld) zijn nu dan ook meestal dat ik Nepalees praat en de ander Engels terugpraat. Dat is ook wel zo handig want niet iedereen begrijpt dat ze rustig en duidelijk tegen me moeten praten, wil ik het begrijpen.

Nog iets meer dan een week hier in Darjeeling en dan vertrek ik met een tussenstop in Bodhgaya en Varanasi naar Delhi om vanuit daar naar Shanghai te vliegen.

  • 09 Juli 2008 - 16:25

    Sanne:

    Hey lieve Ems,
    Ik ben even op vakantie geweest, dus had heel wat van je berichtjes in te halen, haha. leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt daar! Mooie foto's ook, altijd leuk om een beeld te krijgen van hoe je daar zit. Kus San

  • 10 Juli 2008 - 08:11

    Fleur:

    He Emma, Wat cool dat je al gesprekken kan voeren in het Nepalees! Wat ga je dan precies op de scholen doen? Ga jezelf een dagje in de schoolbanken zitten?
    Goede reis en leuk om de foto's van die dierentuin te zien, en gaaf om te weten dat het in die landen nummer 1 staan op de ranglijst...
    Succes en ik kijk uit naar je volgende bericht!
    liefs

  • 10 Juli 2008 - 08:21

    Marijke:

    hallo Emma, je kent mij niet, maar ik ben laatst bij een voorlichtingsbijeenkomst van PBI geweest en erg geinteresseerd om ook in Nepal aan een project mee te gaan werken. Vandaar dat ik graag jouw berichten volg om helemaal op de hoogte te blijven. Succes met alles daar! Groetjes, Marijke

  • 10 Juli 2008 - 13:20

    Rifka:

    Do not tease Emma:
    imagine yorself in her place!

    Je bent een bikkel!!

  • 10 Juli 2008 - 13:21

    Rifka:

    do not tease me, I know how to write 'yourself' :-)

  • 10 Juli 2008 - 14:18

    Josee:

    Ha lieve Emma!
    Je bent wel met je neus in de boter gevallen en Gorkhaland lijkt wel 'n naam uit 'n sprookje! Maar 'n sprookje zal het niet zijn. 't Klinkt allemaal bloedserieus.
    Kees en ik zitten comfortabel op het Franse platteland mét tv en internet! Wat wil je nog meer? We fietsen, maken tochtjes, luieren, tuinieren. Kijk op Hyves voor meer...! Liefs, groet - ook van Kees en tot de volgende berichten.
    Josée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Darjeeling

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 73647

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: