Tiger Hill en Thee fabriek - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu Tiger Hill en Thee fabriek - Reisverslag uit Darjeeling, India van Emma Jansen - WaarBenJij.nu

Tiger Hill en Thee fabriek

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

29 Juni 2008 | India, Darjeeling

Op het laatste moment hebben ze besloten Darjeeling langer open te houden. Nu is dat tot 5 juli, maar hier weet je zoiets nooit zeker...

Carlos en ik hebben in ieder geval snel van de gelegenheid gebruik gemaakt om maar eens de toerist uit te hangen. Vivek, de man van Lily, mijn Indiase zus, werkt bij een reisbureau dus via hem konden we makkelijk een tripje regelen.

Zaterdagochtend zijn Carlos, Sachita en ik om 4 uur 's ochtends opgestaan en naar Tiger Hill vertrokken om de zonsopkomst te gaan aanschouwen. Alle 'locals' verklaarde ons voor gek want het is nu het regenseizoen dus het is bijna altijd bewolkt. Maar op goed geluk zijn we toch gegaan. En het geluk was aan onze kant! Boven op de berg aangekomen was de zon net aan het opkomen en we hadden een prachtig uitzicht! Op de weg terug naar beneden hebben we een hindu tempel en twee buddhistische tempels bezocht. Het was nog zo vroeg dat we de jonge buddhistische tempels uit hun ochtendrituelen (wassen, tandenpoetsen...) haalden om de tempel voor ons open te doen. Ik heb netjes zoals een goede buddhist betaamt 3 rondjes met de klok mee om de tempel gelopen en vervolgens in de tempel Buddha gegroet. Dat we daarvoor al in de Hindu tempel een 'tikka' (de rode stip op je voorhoofd) hadden gekregen maakte gelukkig niemand wat uit.
Ook hebben we de 'Loop' gezien, een Britse uitvinding om de trein snelheid te laten minderen als hij de berg af komt rollen en tegelijk daar vaart kan maken als hij de berg op moet. En op die plek is een monument voor alle gesneuvelde Gorkha strijders (Nepalese leden van het Indiase leger).

Rond half 9 waren we terug in Darjeeling. Na een groot ontbijt en een hazenslaapje gingen we weer op pad. Ditmaal gingen Vivek en Lily ook mee en Vivek's jongere broer was nu de chauffeur. We zijn naar Vivek's ouderlijk huis geweest en hebben in zijn dorp een thee-fabriek van binnen mogen bekijken. Dit is normaal gesproken niet echt iets voor toeristen, maar zoals overal is het handig om de juiste mensen te kennen! In de fabriek zijn er twee etages waar de verse thee-blaadjes gedroogd worden door een soort van fohn. Daarna gaan ze in een machine waar ze 'gerold' worden. Dan gaan ze in een andere machine, een soort oven, en worden voor een laatste keer gedroogd. Als laatste wordt het door officiele keurmannetjes getest op kwaliteit. Alle thee uit deze fabriek wordt naar Europa ge-exporteerd. Helaas mochten we geen foto's maken van de laatste machine en de theeproevers. En ik was ook een beetje teleurgesteld dat de thee-proevers alleen maar aan de theeblaadjes voelen en ruiken. Ik had me voorgesteld dat ze de hele dag ook echt thee aan het drinken waren in een huisje met veel toilletten.....

Op de terugweg hebben we nog een stop gemaakt in de Rock Garden, een tuin met een grote steen in het midden. Daar hebben we ons ondere andere vermaakt met de schommels en uiteraard een kopje thee gedronken.(Je zou maar in Darjeeling zijn en niet van thee houden....)

Ik begin steeds meer onderdeel van de familie te worden en niet meer een gast. Ik help bijvoorbeeld steeds meer met de afwas, wat nog enige overtuigingskracht van mijn kant nodig had, en af en toe help ik met koken. Omdat ik een keer gezegd had dat ik dol ben op momo's (tibetaanse ravioli) aten we de volgende dag meteen momo's! Ik heb geholpen met het maken deze met groente gevulde deeg pakketjes, met grote complimenten voor mijn enigzins misvormde momo's tot gevolg. 's Ochtends maak ik ook af en toe mijn eigen roti's klaar.

Van af nu hebben Carlos en ik ook op zondag les. Hierdoor heb ik een aantal dagen meer les voordat ik richting China vertrek. En Carlos kan een extra weekje vrij nemen. De lessen zijn best pittig, maar ook altijd erg gezellig. Vandaag hebben we bijvoorbeeld het eerste uur van de les met 2 kinderen uit de buurt gekletst. Op dit moment zijn kinderen erg goede conversatie partners.

Ik heb extra foto-ruimte aangeschaft dus nu kan ik veel meer foto's plaatsen. Het wil alleen vandaag niet zo lukken dus de foto's komen later.

  • 29 Juni 2008 - 13:57

    Melanie:

    Hahah die theeproevers!! Leuk! En.. nu al extra fotoruimte nodig! Zo dan zou ik maar alvast inslaan ja! Ik stuur je zo een mail met de orca's slot update, damn zeg, het zit er gewoon op :s. Iedereen op vakantie, geen trainingen meer, Het Zwarte Gat!
    x, melanie

  • 29 Juni 2008 - 17:01

    Anne:

    Hey Ems, Heb eindelijk even de tijd genomen al je berichtjes eens goed te lezen. Wel echt echt gave ervaringen hoor! Leuk om te lezen. Heel veel plezier en succes (ook met Carlos... vrijgezel ;) ?) X Anne

  • 30 Juni 2008 - 15:13

    Maartje:

    Hey Emma,
    wat vet wederom! geniet ervan.
    Hier is het seizoen idd voorbij. Altijd even slikken... echt afkicken wordt dat weer, maar daarna kan je het des te beter waarderen ;)
    Liefs,
    Maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Darjeeling

Emma

Werken voor Peace Brigades International in Nepal.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 73647

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 01 Juli 2010

PBI Nepal 2

31 Mei 2008 - 17 September 2009

PBI Nepal 1

01 Januari 2006 - 01 September 2006

Azie reis

Landen bezocht: